شهید صدوقی و شهدای 15 خرداد
در جریان نهضت خونبار حضرت امام خمینی در سال 1342 و کشتار بی رحمانه مردم و دستگیری و زندانی شدن حضرت امام خمینی ، آیت الله صدوقی همراه جمعی ار روحانیون یزد و همگام با گروه کثیری از حوزه علمیه و روحانیون سرشناس کشور به تهران عزمت نمود و خواستار آزادی حضرت امام می شوند ....

در جریان حرکت توفنده انقلاب در سال 1357 و با توجه به کشتار بی رحمانه رژیم در شهرها، آیت الله صدوقی به مناسبت سالگرد پانزده خرداد اطلاعیه ای صادر نمود و به عنوان مبارزه منفی با رژیم پهلوی اعلام می دادند در این روز مردم در خانه نشسته و احدی از خانه بیرون نیاید و به یاد شهدای 15 خرداد و شهدای انقلاب در سوگ و ماتم بنشینند در بخشی از آن پیام آیت الله صدوقی چنین مرقوم می فرمایند « 15 خرداد روزی که عفریت استعمار پرده از چهره کثیف خود بالا زد و هموطنان عزیز ما را به قبیح ترین وضع به کشتن داد . 15 خرداد روزی که هزاران جوان مسلمان بی گناه بی دفاع را که برای دفاع ار دین که در خطری عظیم قرار داشت و برای جانب داری از حق و حقیقت و خواستار آزادی مشروع و گسترش عدالت اجتماعی به پا خاستند و رژیم ظالم ، آن ها را به خاک و خون کشید و قربانی آمال شیطانی خود نمود و به کشتن و حبس و محاکمه های سفارشی کشید . برای بزرگداشت این روز تاریخی و جهانی ، تمام برادران آزاده ایرانی در مرکز استان ها و شهرها و بخش ها تا آخرین گوشه های کشور با مواجه بودن با هزاران مشکلات ، تهدید ها ، ارعاب ها که فطری دولت های جابر است قیام ملی نموده ، تصمیم دارند که در سراسر مملکت تعطیل عاقلانه عمومی نمایند و روز تاریخی را زنده و جاوید داشته ، در خانه خود نشسته ، انزجار و تنفر خود را از دستگاه ظالم ابراز دارند ...»

دو روز بعد اطلاعیه دیگری از سوی آیت الله صدوقی صادر می شود و در آ اطلاعیه مبانی نهضت حضرت امام خمینی تشریح شده و تز اسلام بدون روحانیت را محکوم نموده و نقش روحانیت مبارز در مبارزه با استعمار و سلطه جویی مستکبران یاد آور شدند در قسمتی از این پیام ، آیت الله صدوقی چنین مرقوم فرمودند : « پانزده خرداد فرا رسید . سالگرد روزی حماسه آفرین و انسان ساز و سالروزی که رسالت تاریخی روحانیت شیعه به بهترین وجهی تحقق یافت . روزی که با قیام یک رهبر روحانی آنچنان ارکان کفر و شرک متزلزل گردید که سلطه ظالمانه 2500 ساله شاهنشاهی در هم شکست . پانزده خرداد یاد آور روزی است که روحانیت مبارز در صف مقدم جبهه ضد استعمار ، رژیم تزلزل نا پذیر و مقتدر منطقه را واژگون نمود و آنچه را که در محاسبه سیاسیون داخل و خارج به افسانه بیش تر شبیه می نمود تحقق خارجی بخشید .

روزی که اسلام بعنوان بزرگترین حربه ضد استعمار به همه دنیا معرفی گردید و چشم جهانیان ، خاصه طبقات تحت ستم و استثمار را با حالتی آمیخته با تعجب و تحسین به سوی مرکز تجلی اسلام ، قم متوجه ساخت . و بالاخره تداعی روز پانزده خرداد مشت محکمی بر دهان یاوه سرایانی که شعار اسلام منهای روحانیت را زمزمه می کنند و ماهیت ضد دینی و ضد اسلامی خویش را در زیر این ماسک پنهان نموده اند . و سرانجام روزی که بحق روز روحانیت مشخص گردید . قیام بزرگ مرد تاریخ شیعه و ایران حضرت آیت الله العظمی الامام الخمینی در این روز فصل تازه ای در تاریخ گشود که بدنبال آن تمام اقشار و گروههای مختلف اجتماع شیعی ایران در جاذبه معنوی روحانیت ، جهاد پیگیر و بی امان خود را علیه طاغوت و استعمار بین المللی تشکل بخشیده و سرانجام موفق گردیدند که پیروزی درخشانی را برای خلق مستضعف ایران به ارمغان آوردند ، پیروزی که همه محاسبات دلالان را غلط از آب در آورد و توازن قوا را نه در منطقه بلکه در همه جهان به نفع مستضعفین و به ضرر چپاول گران و غارتگران بین المللی بر هم زد .

روحانیت شیعه که تجسم ایده های متعالی و کمال آفرین اسلام است و با حرکت خود استمرار تاریخی تشبیع بر علیه هر گونه ظلم و بیداد است ، و به همه جناح های اسلامی هشدار داد که جز تحت لوای اسلام و الهام گیری از تعالیم عادله و انسان دوست آن راه پر پیچ و خم مبارزه علیه استعمار بین المللی پیموده نمی شود ...

سالگرد پانزده خرداد بیانگر جانبازی ها و فداکاری هایی است که در طی آن صد ها روحانی مبارز و هزاران مسلمان شیعه در راه خدا به خون غلتیدند و هر قطره خون آنها اقیانوس متلاطمی به وجود آورد که بیداد گران و دژخیمان در خدمت استعمار را در کام خود فرو کشید .

این روز بزرگ را که چون شعله دائماً فروزانی در قلب تاریخ می درخشد ارج می نهیم ...»

در تاریخ 13 خرداد سال 1360 از سوی آیت الله صدوقی پیامی به مناسبت هجدهمین سالگرد شهدای پانزده خرداد صادر می شود و در آن پیام با توجه به شرایط سیاسی آن زمان و عملکرد بنی صدر و ملی گرا ها به ذکر ضرورت حفاظت از دستاورد های انقلاب اسلامی که خون بهای بیش از یکصد هزار شهید می باشد می پردازند و از همه مسلمین می خواهند که خود را در قبال خون شهدا و اسلام ، مسئول و متعهد بداند و ... در بخشی از این پیام ، آیت اله صدوقی چنین می نویسد :« ... ملتی که از حسین بن علی (ع) درس آزادگی و شهادت آموخته بودند ، بر آن داشت که در مقابل توطئه های شیطان بزرگ آمریکا شجاعانه مبارزه کنند و بحمد لله مبارزات مردم به نتیجه رسید . و حال وظیفه مسلمین خصوصاً جوانان عزیز است که دستاورد های انقلاب اسلامی که خون بهای یکصد هزار شهید می باشد و مبادا که خون پاک و مطهرشان پایمال هوی و هوسهای افراد فرصت طلب و مقام پرست گردد ، دفاع کنند هان ای مسلمین و ای همه کسانی که خود را در قبال خون شهدا و اسلام متعهد و مسئول می دانید ! هوشیار باشید که دشمنان زخم خورده اسلام با انواع ا قسام حیله ها در کمین نشسته اند که بر استقلال مکتب و قرآن شما ضربه زنند و سلطه شوم استعماری و استثماری شان را بر میهن ما مجدداً حاکم گردانند . فقط روشن بینی و دور اندیشی شما ملت مسلمان بالاخص جوانان است که آگاهانه توطئه های آن را نقش بر آب می نماید ...»

منبع :پيام يزد

يزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا